Shogun
- Waga około
- 2.3 kg
7.51
- Producent
- Queen Games
- Kategorie
- ekonomiczna (Economic)
średniowiecze (Medieval)
rozbudowa terytorium (Territory Building) - Pozycja na BGG
- 285
- Ocena na BGG
- 7.51/10 na 14164 głosy
- Nazwa oryginalna
- Shogun
- Mechaniki
- planowanie ruchu (Action Queue)
kontrola obszarów (Area Majority / Influence)
ruch po obszarach (Area Movement)
licytacja (Auction/Bidding)
--------- (Cube Tower)
symultaniczny wybór (Simultaneous Action Selection)
zróżnicowanie kolejności akcji (Variable Phase Order) - Wydanie
- międzynarodowe
- Instrukcja
- angielska
- Wiek
- od 12 lat
- Liczba graczy
- od 3 do 5 osób
- Czas gry
- od 90 do 120 min.
- Rok premiery
- 2006
- Autor
- Dirk Henn
- Pudełko zawiera
- * 1 plansza dwustronna
* 53 Karty prowincji
* 25 kart skrzyń wojennych
* 5 kart specjalnych
* 10 kart akcji
* 12 kart wydarzeń
* 5 kart Daimyo
* 5 osobistych plansz
* 310 kolorowych sześcianów
* 20 zielonych sześcianów
* 55 skrzyń wojennych
* 5 znaczników punktów zwycięstwa
* 5 znaczników ryżu
* 80 żetonów budynków
* 42 znaczniki buntu
* 1 3-częściowa wieża bitewna
* 1 tacka z przegródkami
* 1 suplement
* 1 instrukcja
Opis
Czas zjednoczyć średniowieczną Japonię pod rządami najlepszego Daimyo. Zostań Szogunem!
Gracze wcielają się w role dowódców wojsk XVI wiecznej Japonii, a ich celem jest zapewnienie dominacji własnym rodom. Aby osiągnąć sukces trzeba nie tylko podporządkować sobie jak najwięcej ziem, ale również zadbać o rozwój (wznosząc zamkni, świątynie i teatry) i dobre prosperowanie kontrolowanych prowincji (zapewniając zapasy żywności). Najlepszy Daimyo zdobędzie na końcu gry miano tytułowego Szoguna.
Znakomita mechanika
Rozgrywka podzielona jest na dwie części (dwa lata w feudalnej Japonii), każda podzielona na trzy tury (wiosna, lato i jesień. Zimą następuje podliczenie punktów i rozpatrzenie buntów ludności, w przypadku gdy nie zadbamy o dostateczne zapasy żywności).
Każda tura rozpoczyna się od fazy planowania, w której gracze wydają rozkazy wojskom stacjonującym w poszczególnych prowincjach. Robi się to poprzez położenie zakrytej karty prowincji na polu symbolizującym rozkaz. Dzięki temu nasi rywale do ostatniej chwili nie znają naszych planów.
Niezwykle szybki i oryginalny (i nie tak losowy, jak się na pierwszy rzut oka wydaje) jest mechanizm rozstrzygania bitew. Stosuje się w tym celu wieżę bitewną, do której wrzucamy drewniane kostki obydwu walczących armii. Wynik bitwy uzależniony jest od tego, które kostki i w jakiej ilości wypadną z wieży na plastikową tackę.
Mechanika zawiera także uproszczony mechanizm licytacji, dzięki któremu możemy poświęcić część funduszy, jeżeli zależy nam na pierwszeństwie w danej turze, bądź chcemy skorzystać z jednego z dostępnych przywilejów.
Niepowtarzalny klimat
Wszystkie elementy gry doskonale oddają klimat XVI wiecznej Japonii. Piękna szata graficzna i wysoka jakość komponentów, wszystko to potęguje przyjemność płynącą z rozgrywki. Wieża bitewna dostarcza niesamowitych emocji, a rosnące niezadowolenie w prowincjach i wiszące na włosku bunty naprawdę się w tej grze czuje!
Szogun to gra w której nie brak trudnych wyborów. Często kluczowe na drodze do zwycięstwa jest wznoszenie pałaców, świątyń i teatrów. Aby nie marnotrawić poniesionych kosztów trzeba stawiać budynki w tych regionach, których rywale nie zdołają nam odebrać. Stale musimy dbać o posiadanie odpowiednio licznej armii. Jest to tym trudniejsze, im więcej kontrolujemy regionów. Dodatkowo stale musimy myśleć o odpowiednich zapasach na nadciągającą zimę.
Gra, która nie chce się znudzić
Każda rozgrywka Szoguna jest inna. Inne jest ustawienie początkowe armii, zmienia się kolejność graczy, jak również kolejność wykonywania poszczególnych akcji. Dzięki temu Szogun nie jest grą, w której do sukcesu prowadzą gotowe schematy, lecz umiejętność podejmowania trafnych decyzji w obliczu zmiennej sytuacji. Dodatkowo, druga strona planszy zawiera mapę z nieco innym układem prowincji, co gwarantuje jeszcze większą odmienność rozgrywek.
Mechanika Szoguna nawiązuje do rewelacyjnej gry Wallenstein. Od dnia swej premiery podbił serca miłośników strategii na całym świecie, zdobywając w serwisie Board Game Geek średnią ocen powyżej 8 (na 10 możliwych).
Autor gry – Dirk Henn ma na swoim koncie takie niezaprzeczalne hity jak: Alhambra, Metro, Timbuktu czy właśnie Wallenstein
Nagrody i wyróżnienia
-
BoardGameGeek (Game of the Year - gra roku)
2007 (miejsce 1)
Pliki i strony związane z grą
Akcesoria do gry
Gry z serii
Cena gry
-
AM76
192.00 PLN