Mare Nostrum: Imperia
Pudełko wymiary
32 x 32 x 7.5 cm
32 x 32 x 7.5 cm
Waga około
2.1 kg
Ocena
6.73
Rekomendowane gry dla Ciebie
Producent
Kategorie
starożytność (Ancient)
cywilizacyjna (Civilization)
ekonomiczna (Economic)
Pozycja na BGG
1980
Ocena na BGG
6.73/10 na 3230 głosy
Nazwa oryginalna
Mare Nostrum
Mechaniki
kontrola obszarów (Area Majority / Influence)
rzucanie kośćmi (Dice Rolling)
zbiory zasobów (Set Collection)
handel i wymiana (Trading)
różne zdolności graczy (Variable Player Powers)
Wydanie
polskie
Instrukcja
polska
Wiek
od 12 lat
Liczba graczy
od 3 do 5 osób
Czas gry
od 120 do 180 min.
Rok premiery
2003
Rok wydania
2018
Autor
Serge Laget
Nazwa oryginalna
Mare Nostrum
Ocena na BGG
6.72
Pozycja na BGG
1559
Poziom trudności
2.99 na 5
Pudełko zawiera
* plansza
* 144 kart w pełnym kolorze
* 5 zestawów drewnianych pionków (każdy zestaw składa się z 5 statków, 8 żołnierzy, 8 fortec i 12 żetonów wpływów)
* 8 kostek
* 5 arkuszy pomocy gracza
* zasady
Jest to samodzielna gra do serii Mare Nostrum

Opis

Starożytni Rzymianie nazywali Morze Śródziemne “mare nostrum”. W języku łacińskim oznacza to po prostu “nasze morze”. Czy i tobie będzie dane tak o nim powiedzieć?

Mare Nostrum: Imperia to nowa odsłona legendarnej gry planszowej “Mare Nostrum”, która biła rekordy popularności od czasu swojej premiery w 2003 roku. W nowej edycji wprowadzono zmiany, tak by wyjść na przeciw opiniom graczy. Poprawione zostały zasady, żetony i plansza, a gra zawiera wiele nowych komponentów oraz dodatkowe warunki zwycięstwa. Dzięki tym zmianom gra Mare Nostrum: Imperia spodoba się zarówno planszowym weteranom, jak i graczom, którzy dopiero od niedawna bawią się tym wspaniałym hobby.

Mare Nostrum: Imperia to strategiczna gra planszowa, w której prowadzisz starożytną cywilizację, by zdominować antyczny świat. Zdobędziesz potęgę i chwałę poprzez poszerzanie granic swojego państwa, rozwój handlu oraz budowę miast, rynków i świątyń. Pozyskasz dla swej sprawy mitycznych bohaterów oraz zbudujesz cuda starożytnego świata, tak by przyćmić swoich sąsiadów. Tylko miej na nich baczenie, gdy zaczną pożądać twoich bogactw…

Zostań Cezarem Rzymu i poprowadź jego potężne legiony! Wciel się w Peryklesa, wybitnego greckiego męża stanu i oratora, albo wkrocz na scenę jako Hannibal z Kartaginy, której potęga handlowa nie miała sobie równych. Chyba, że wolisz, tak jak król Hammurabi z Babilonu, stać się twórcą sławnego Kodeksu Praw, bądź – jak Kleopatra z Egiptu – opleść antyczny świat siecią swoich spisków… Na początku rozgrywki każde imperium rozciąga się na trzy prowincje i dysponuje podobnym, ale różnorodnym potencjałem. To od ciebie będzie zależało, jakie strategie rozwoju i osiągnięcia zwycięstwa wybierze twoja cywilizacja:

  • rozwój handlu i budowa cudów antycznego świata,
  • rozwój kultury i budowa Wielkiej Piramidy,
  • stworzenie militarnej potęgi i podbój innych prowincji i imperiów,
  • ogłoszenie politycznej dominacji poprzez zdobycie tytułów Przywódcy Handlowego, Kulturowego oraz Militarnego.

Gra Mare Nostrum: Imperia zostanie wydana w polskiej edycji dzięki międzynarodowej koprodukcji, organizowanej w aż sześciu językach. Produkcja gry została poprzedzona kampanią crowdfundingową realizowaną na portalu Kickstarter.

Dla graczy znających pierwszą edycję gry przygotowaliśmy listę najważniejszych zmian.

Warunki zwycięstwa

Liczba możliwych dróg osiągnięcia zwycięstwa została podwojona. Teraz sam wybierzesz swoją strategię wygranej, w zależności od stylu, w jakim lubisz i potrafisz grać! Pytanie tylko, czy inni gracze zdołają cię wyprzedzić, albo powstrzymać…

Zasoby i komponenty gry

Zmianie uległa plansza, tak by rozgrywka dla poszczególnej liczby graczy była lepiej zbalansowana (także w wariancie dla 2 osób!). Dochody z podatków i towary będą przedstawione za pomocą żetonów. Pojawi się nowy, 13 rodzaj towarów.  Liczba i znaczenie budowli (rynki, świątynie, miasta) została zwiększona. Bohaterowie i cuda świata zostali przeniesieni z kart na żetony.

Handel

System handlu został zaprojektowany na nowo. Jeśli zdominujesz kwestie handlu, będziesz narzucał pozostałym graczom liczbę możliwych wymian za pomocą trzech dwustronnych żetonów o wartościach: “0 albo 5″, “1 albo 2″ i “3 albo 4″. Po wybraniu danego żetonu wróci on do dostępnej puli dopiero po zagraniu pozostałych. Dodano legendarne miasta, które produkują towary znane wyłącznie temu, kto je kontroluje. Dzięki temu będziesz mógł utajnić część zasobów swojej cywilizacji przed przeciwnikami.

Budowa

Każdy zdobyty bohater i cud świata podnosi koszt zakupu kolejnego o 1 towar. Wyjściowa cena to 6 towarów, zatem 10 bohater/cud świata będzie kosztował aż 10 towarów! Taka zasada ogranicza efekt kuli śniegowej, pozwalając zarazem na pozyskanie w rozsądnej cenie 2-3 bohaterów i cudów, które będą istotnym wsparciem dla wybranej przez ciebie strategii. Budowa w nowej prowincji twojego imperium będzie możliwa już w turze, w której ją przyłączyłeś.

Walka

Starcia lądowe i morskie będą rozgrywane za pomocą różnych kości. Kostka lądowa ma na swoich ściankach wartości 3, 3, 4, 4, 5, 6 a morska 2, 3, 3, 4, 4, 5. Ta zmiana zmniejsza losowość walk i zwiększa wagę decyzji podjętych przed bitwą. Dużo trudniej będzie doprowadzić do sytuacji blokady morskiej jednego gracza za pomocą nielicznej floty. W takcie walki lądowej fortece przyjmą na siebie pierwsze trafienie, co zwiększy ich użyteczność. Dzięki tym zmianom bitwy wygrywać będą stratedzy, a nie szczęściarze.

 

Nagrody i wyróżnienia

Akcesoria do gry

Gry z serii

Cena gry

Zdjęcia gry z serwisu BoardGameGeek

Komentarze i opinie na temat gry

Data Publikacji 2015-05-09 06:08:42