Odkrycia: Dzienniki Lewisa i Clarka
- Pudełko wymiary
- 27.5 x 27.5 x 5.5 cm
- Waga około
- 0.8 kg
7.02
- Producent
- NoName
- Kategorie
- dziki zachód (American West)
kości (Dice) - Pozycja na BGG
- 1119
- Ocena na BGG
- 7.02/10 na 4982 głosy
- Nazwa oryginalna
- Discoveries: The Journals of Lewis & Clark
- Mechaniki
- --------- (Contracts)
tworzenie talii (Deck, Bag, and Pool Building)
rzucanie kośćmi (Dice Rolling)
zbiory zasobów (Set Collection)
zajmowanie pól akcji (Worker Placement)
umieszczenie pracowników z kostkami (Worker Placement with Dice Workers) - Wydanie
- polskie
- Instrukcja
- polska
- Wiek
- od 14 lat
- Liczba graczy
- od 2 do 4 osób
- Czas gry
- od 50 do 60 min.
- Rok premiery
- 2015
- Rok wydania
- 2015
- Autor
- Cédrick Chaboussit
- Pudełko zawiera
- * 1 plansza do gry
* 30 kolorowych kości
* 55 dwustronnych kart Plemion/Odkryć
* 4 plansze graczy
* 1 instrukcja
Opis
W latach 1803-1806 ekspedycja Lewisa i Clarka była pierwszą amerykańską wyprawą, która przemierzyła kontynent północnoamerykański od Missisipi po wybrzeże Pacyfiku i z powrotem. W trakcie tych trzech lat dowódcy wyprawy, Meriwether Lewis i William Clark, wraz z sierżantami Gassem i Ordwayem zapisali wiele stron dzienników podróży, opisując w nich między innymi nowe odkryte rośliny i gatunki zwierząt oraz nanosząc na mapy dotąd nieznane Amerykanom fragmenty kontynentu.
Instrukcje Prezydenta Jeffersona – 20 czerwca 1803 r.
Celem Waszej misji jest zbadanie rzeki Missouri, jej biegu i połączenia z wodami Oceanu Spokojnego w nadziei na znalezienie możliwie najłatwiejszej i praktycznej drogi wodnej w celu usprawnienia transportu handlowego.
Począwszy od ujścia Missouri, należy przeprowadzić pomiary wysokości poziomu wód w różnych punktach rzeki, w szczególności w miejscach, gdzie z rzeką łączą się jej dopływy oraz na jej przełomach, przy wysepkach i innych charakterystycznych miejscach. Bieg rzeki pomiędzy tymi punktami należy zbadać za pomocą kompasu, logu i pomiaru czasu i uzupełnić o bezpośrednią obserwację. Powinno się także pamiętać o poprawkach kompasu i notować je na różnych etapach wyprawy.
Szczególnie ważne jest poznanie ludów zamieszkujących tereny, przez które przechodzić będzie ekspedycja, aby zainicjować późniejsze kontakty handlowe. Waszym zadaniem będzie więc jak najdokładniejsze zbadanie, o ile warunki i okoliczności podróży pozwolą, następujących zagadnień:
- nazw i liczebności napotkanych społeczności;
- posiadanych przez nie majątków;
- ich stosunków z innymi plemionami i społecznościami;
- języka, tradycji i miejsc kultu;
- codziennych zajęć związanych z rolnictwem, rybołówstwem, polowaniem, wojną, sztuką i innych;
- sposobów odżywiania się, ubierania i warunków mieszkaniowych;
- nękających ich chorób i stosowanych na nie lekarstw;
- moralnych i fizycznych cech, które odróżniają je od znanych nam plemion;
- praw i obyczajów;
- produktów, którymi moglibyśmy z nimi handlować.
Inne elementy warte uwagi to:
- rodzaj gleby i ukształtowanie terenu, rozmiar i rodzaj produkcji warzyw, szczególnie gatunków nieznanych Amerykanom;
- zwierzęta zamieszkujące tamte tereny, szczególnie gatunki nieznane w Stanach Zjednoczonych;
- produkcja i wydobycie każdego rodzaju, ale w szczególności metali, wapienia, węgla kamiennego i saletr;
- solanki i wody mineralne, łącznie z pomiarem temperatury tych ostatnich oraz wszelkimi danymi umożliwającymi lepsze ich poznanie;
- obecność struktur wulkanicznych;
- klimat, temperatura powietrza, proporcje dni deszczowych, pochmurnych i pogodnych, częstotliwość występowania burz, gradobicia i śniegu, miejsce występowania i grubość pokrywy lodowej, siłę wiatrów w różnych porach roku, czas kwitnienia określonych gatunków roślin, czas przebywania na danym terenie określonych gatunków ptaków, gadów i owadów.
W grze wcielasz się w rolę jednego z dowódców ekspedycji: Lewisa, Clarka, Gassa lub Ordwaya. Twoim celem jest zebranie w dzienniku jak największej ilości wiedzy i tym samym dołożenie osobistej cegiełki do rozwóju nauki.
W swoim Dzienniku możesz odnotowywać trzy rodzaje danych:
- Geograficzne ‒ odwzorowujesz obszary, przez które przechodzisz;
- Biologiczne ‒ odkrywasz nowe gatunki roślin i zwierząt;
- Etnologiczne ‒ poznajesz nowe plemiona Indian północnoamerykańskich i badasz ich kulturę.
W trakcie gry zdobywasz karty Odkryć, które umieszczasz w swoim Dzienniku. Na koniec gry zwycięzcą zostaje gracz o największej liczbie punktów Odkryć.
W grze występują trzy metody zdobywania punktów zwycięstwa. Na koniec gry gracz dodaje:
- punkty widniejące na kartach Odkryć znajdujących się w Dzienniku gracza;
- punkty za zestawy zwierząt lub roślin różnych gatunków, które gracz opisał w swoim Dzienniku;
- punkty związane z pozycją w rankingu liczebności tipi, na kartach Odkryć w swoim Dzienniku i kartach Plemion w swojej Strefie Akcji. Tipi reprezentują wiedzę gracza o plemionach Indian północnoamerykańskich zamieszkujących tereny zachodnie.
Gracz, który myśli o zwycięstwie, musi zaopatrywać się w coraz to nowe karty Plemion i Odkryć. Rzuty kośćmi determinują Akcje, jakie gracz może wykonać.
Nagrody i wyróżnienia
Pliki i strony związane z grą
- Instrukcja do gry
- Recenzja na blogu Adama Sowińskiego na platformie ZnadPlanszy.pl
- Recenzja na blogu Blog na wolny czas
- Recenzja na blogu Gradanie na platformie znadplanszy.pl
- Recenzja na blogu Pełną Parą na platformie ZnadPlanszy.pl
- Recenzja w serwisie Board Times
- Recenzja w serwisie Esensja
- Recenzja w serwisie for2players
- Recenzja w serwisie Gamesfanatic.pl
- Recenzja w serwisie Polter
- Recenzja w serwisie Przystanek Legnica
- Recenzja w serwisie Przystanek planszówka
- Recenzja w serwisie Rebel Times nr 94
- Tłumaczenie zasad w serwisie Youtube na kanale Granie W Chmurach
- Unboxing na blogu Blog na wolny czas
- Wideorecenzja w serwisie gry planszowe u Wookiego
- Wideorecenzja w serwisie w serwisie Youtube na kanale BoardGamesTV Gry Planszowe
- Wideorecenzja w serwisie Youtube na kanale Granie W Chmurach
- Informacje o grze na BoardGameGeek
Akcesoria do gry
Gry z serii
Cena gry
-
AM76
84.00 PLN