Ora et Labora
Pudełko wymiary
23 x 32 x 7.5 cm
23 x 32 x 7.5 cm
Waga około
1.3 kg
Ocena
7.71
Rekomendowane gry dla Ciebie
Producent
Lacerta
Kategorie
Rozbudowa miasta (City Building)
Ekonomiczna (Economic)
Przemysł (Industry / Manufacturing)
Średniowiecze (Medieval)
Religijna (Religious)
Rozbudowa terytorium (Territory Building)
Pozycja na BGG
110
Ocena na BGG
7.71/10 na 9057 głosy
Nazwa oryginalna
Ora et Labora
Mechaniki
Notice: Undefined offset: 2914 in /home/sklep/public_html/am76/encyklopedia/gra_planszowa.php on line 140 Notice: Undefined offset: 2914 in /home/sklep/public_html/am76/encyklopedia/gra_planszowa.php on line 140 ()
plansza modułowa (Modular Board)
budowa dróg (Route/Network Building)
zajmowanie pól akcji (Worker Placement)
Notice: Undefined offset: 2933 in /home/sklep/public_html/am76/encyklopedia/gra_planszowa.php on line 140 Notice: Undefined offset: 2933 in /home/sklep/public_html/am76/encyklopedia/gra_planszowa.php on line 140 ()
Wydanie
polskie
Instrukcja
polska
Wiek
od 12 lat
Liczba graczy
od 1 do 4 osób
Czas gry
od 60 do 180 min.
Edycja
1
Rok premiery
2011
Rok wydania
2011
Autor
Uwe Rosenberg
Pudełko zawiera
*2 plansze - koła produkcji (tylko jedno z nich jest potrzebne do rozgrywki)
*2 identyczne kieraty służące do nadawania wartości polom na kole produkcji (z których również tylko jedno jest potrzebne do rozgrywki)
*4 plansze terenu: prowincja zakonna (jedna dla każdego gracza)
*9 plansz terenu: zagon (o koszcie: 2, 3, 4, 4, 5, 5, 6, 7, 8 monet)
*9 plansz terenu: areał (o koszcie: 3, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 7 monet)
*40 żetonów „torf” – „opał” na odwrocie
*40 żetonów „owca” – „mięso” na odwrocie
*45 żetonów „zboże“ – „słoma“na odwrocie
*45 żetonów „drewno“ – „whisky“ (tylko w wariancie irlandzkim) na odwrocie
*55 żetonów „glina“ – „ceramika“ na odwrocie
*45 żetonów „1 moneta“ – „księga“na odwrocie
*30 żetonów „5 monet“ – „relikwia“na odwrocie
*40 żetonów „kamień“ – „ornament“na odwrocie
*30 żetonów „winogrono“ (tylko w wariancie francuskim) – „wino“na odwrocie
*30 żetonów „mąka“ (tylko w wariancie francuskim) – „chleb“na odwrocie
*40 żetonów „słód“ (tylko w wariancie irlandzkim) – „piwo“na odwrocie
*8 żetonów „cud“ – mnożnik „x5” na odwrocie
*2 żetony gracza rozpoczynającego (używane w wariancie trzyosobowym oraz czteroosobowym; po jednym dla wariantów: francuskiego i irlandzkiego
*41 kart budynków (z wersją dla wariantu francuskiego z jednej, a irlandzkiego z drugiej strony)
*32 karty osad (dla każdego gracza zestaw ośmiu różnych osad)
*37 kart „las“ – „torfowisko“ na odwrocie
*po 3 pionki mnichów w czterech kolorach (2x brat zakonny oraz 1x przeor)
*9 znaczników dóbr w różnych kolorach i kształtach
*1 turkusowy znacznik fazy osad w kształcie domku (wykorzystywany do wskazywania kolejnej fazy osad)
*2 złączki do przymocowania kieratu do koła produkcji
*1 instrukcja: Przygotowanie do gry
*1 czterostronnicowa instrukcja: Wprowadzenie do gry
*1 ośmiostronnicowa Instrukcja szczegółowa
*1 dwunastostronnicowy Indeks wszystkich budynków i osad zawierający dokładne opisy działania oraz podpowiedzi strategii ich wykorzystania
*4 karty pomocy dla gracza (pierwsza strona zawiera zestawienie możliwych akcji, zestawienie żetonów dóbr oraz typy terenów; na odwrocie zawarty jest spis budynków)
*1 notes z tabelą podsumowania zdobytych punktów
*15 woreczków strunowych

Opis

Ora et Labora (łac. módl się i pracuj) jest grą osadzoną swoją fabułą w średniowiecznym klasztorze. Każdego dnia mnisi modlą się. Przede wszystkim jednak ciężko pracują, zarówno w murach swojego klasztoru jak i poza nim.

 Gracze wcielają się w role opatów i wysyłają podległych sobie mnichów (przeora i dwóch braci zakonnych) do budynków, w których wytwarzane są różnego rodzaju dobra. Ilość wytwarzanych dóbr wskazuje kierat na kole produkcji. 

Gracze wysyłają mnichów również do budynków, w których dobra podstawowe są ulepszane. (Przykładowo: w Mielerzu torf przetwarzany jest na opał).
 
Na początku gracze posiadają jedynie małą prowincję zakonną, czyli skrawek ziemi (w postaci planszy 2x5 pól) porośnięty częściowo lasem, a w części pokryty torfowiskiem. Prowincja ta jednak będzie w przyszłości rozwijana poprzez zakup kolejnych terenów.
 
Gra przerywana jest pięciokrotnie w celu przeprowadzenia fazy osad, podczas której gracze mogą budować w swoich prowincjach osady. Dzięki umieszczaniu ich w sąsiedztwie budynków o wysokiej wartości gracze mają możliwość zdobycia bardzo dużej liczby dodatkowych punktów zwycięstwa.

 Budynki i osady mogą być budowane niemal na każdym pustym polu prowincji. Najważniejszy wyjątek stanowią budynki klasztorne (dla odróżnienia oznaczone intensywnym kolorem tła pola z nazwą budynku oraz pola z ikonami), które muszą do siebie przylegać. To powoduje, że w trakcie gry klasztory stają się coraz większe.


 



Nagrody i wyróżnienia

  • Spiel Portugal (Portugalia)
    Spiel Portugal (Portugalia) (Jogo do Ano - gra roku)
    2011 (miejsce 1)

Akcesoria do gry

Gry z serii

Cena gry

Zdjęcia gry z serwisu BoardGameGeek

Komentarze i opinie na temat gry

Data Publikacji 2011-12-07 10:00:17