Ora et Labora
Pudełko wymiary
23 x 32 x 7.5 cm
23 x 32 x 7.5 cm
Waga około
1.3 kg
Ocena
7.77
Producent
Lacerta
Kategorie
Rozbudowa miasta (City Building)
Ekonomiczna (Economic)
Przemysł (Industry / Manufacturing)
Średniowiecze (Medieval)
Religijna (Religious)
Rozbudowa terytorium (Territory Building)
Pozycja na BGG
80
Ocena na BGG
7.77/10 na 7902 głosy
Nazwa oryginalna
Ora et Labora
Mechaniki
Plansza modułowa (Modular Board)
Budowa schematów (Pattern Building)
Zbiory zasobów (Set Collection)
Rozmieszczanie elementów (Tile Placement)
Zajmowanie pól akcji (Worker Placement)
Wydanie
polskie
Instrukcja
polska
Wiek
od 12 lat
Liczba graczy
od 1 do 4 osób
Czas gry
od 60 do 180 min.
Edycja
1
Rok premiery
2011
Rok wydania
2011
Autor
Uwe Rosenberg
Pudełko zawiera
*2 plansze - koła produkcji (tylko jedno z nich jest potrzebne do rozgrywki)
*2 identyczne kieraty służące do nadawania wartości polom na kole produkcji (z których również tylko jedno jest potrzebne do rozgrywki)
*4 plansze terenu: prowincja zakonna (jedna dla każdego gracza)
*9 plansz terenu: zagon (o koszcie: 2, 3, 4, 4, 5, 5, 6, 7, 8 monet)
*9 plansz terenu: areał (o koszcie: 3, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 7 monet)
*40 żetonów „torf” – „opał” na odwrocie
*40 żetonów „owca” – „mięso” na odwrocie
*45 żetonów „zboże“ – „słoma“na odwrocie
*45 żetonów „drewno“ – „whisky“ (tylko w wariancie irlandzkim) na odwrocie
*55 żetonów „glina“ – „ceramika“ na odwrocie
*45 żetonów „1 moneta“ – „księga“na odwrocie
*30 żetonów „5 monet“ – „relikwia“na odwrocie
*40 żetonów „kamień“ – „ornament“na odwrocie
*30 żetonów „winogrono“ (tylko w wariancie francuskim) – „wino“na odwrocie
*30 żetonów „mąka“ (tylko w wariancie francuskim) – „chleb“na odwrocie
*40 żetonów „słód“ (tylko w wariancie irlandzkim) – „piwo“na odwrocie
*8 żetonów „cud“ – mnożnik „x5” na odwrocie
*2 żetony gracza rozpoczynającego (używane w wariancie trzyosobowym oraz czteroosobowym; po jednym dla wariantów: francuskiego i irlandzkiego
*41 kart budynków (z wersją dla wariantu francuskiego z jednej, a irlandzkiego z drugiej strony)
*32 karty osad (dla każdego gracza zestaw ośmiu różnych osad)
*37 kart „las“ – „torfowisko“ na odwrocie
*po 3 pionki mnichów w czterech kolorach (2x brat zakonny oraz 1x przeor)
*9 znaczników dóbr w różnych kolorach i kształtach
*1 turkusowy znacznik fazy osad w kształcie domku (wykorzystywany do wskazywania kolejnej fazy osad)
*2 złączki do przymocowania kieratu do koła produkcji
*1 instrukcja: Przygotowanie do gry
*1 czterostronnicowa instrukcja: Wprowadzenie do gry
*1 ośmiostronnicowa Instrukcja szczegółowa
*1 dwunastostronnicowy Indeks wszystkich budynków i osad zawierający dokładne opisy działania oraz podpowiedzi strategii ich wykorzystania
*4 karty pomocy dla gracza (pierwsza strona zawiera zestawienie możliwych akcji, zestawienie żetonów dóbr oraz typy terenów; na odwrocie zawarty jest spis budynków)
*1 notes z tabelą podsumowania zdobytych punktów
*15 woreczków strunowych

Opis

Ora et Labora (łac. módl się i pracuj) jest grą osadzoną swoją fabułą w średniowiecznym klasztorze. Każdego dnia mnisi modlą się. Przede wszystkim jednak ciężko pracują, zarówno w murach swojego klasztoru jak i poza nim.

 Gracze wcielają się w role opatów i wysyłają podległych sobie mnichów (przeora i dwóch braci zakonnych) do budynków, w których wytwarzane są różnego rodzaju dobra. Ilość wytwarzanych dóbr wskazuje kierat na kole produkcji. 

Gracze wysyłają mnichów również do budynków, w których dobra podstawowe są ulepszane. (Przykładowo: w Mielerzu torf przetwarzany jest na opał).
 
Na początku gracze posiadają jedynie małą prowincję zakonną, czyli skrawek ziemi (w postaci planszy 2x5 pól) porośnięty częściowo lasem, a w części pokryty torfowiskiem. Prowincja ta jednak będzie w przyszłości rozwijana poprzez zakup kolejnych terenów.
 
Gra przerywana jest pięciokrotnie w celu przeprowadzenia fazy osad, podczas której gracze mogą budować w swoich prowincjach osady. Dzięki umieszczaniu ich w sąsiedztwie budynków o wysokiej wartości gracze mają możliwość zdobycia bardzo dużej liczby dodatkowych punktów zwycięstwa.

 Budynki i osady mogą być budowane niemal na każdym pustym polu prowincji. Najważniejszy wyjątek stanowią budynki klasztorne (dla odróżnienia oznaczone intensywnym kolorem tła pola z nazwą budynku oraz pola z ikonami), które muszą do siebie przylegać. To powoduje, że w trakcie gry klasztory stają się coraz większe.


 



Nagrody i wyróżnienia

  • Spiel Portugal (Portugalia)
    Spiel Portugal (Portugalia) (Jogo do Ano - gra roku)
    2011 (miejsce 1)

Akcesoria do gry

Gry z serii

Cena gry

Zdjęcia gry z serwisu BoardGameGeek

Komentarze i opinie na temat gry

Data Publikacji 2011-12-07 10:00:17