Świat Dysku: Ankh Morpork
- Pudełko wymiary
- 30 x 30 x 7 cm
- Waga około
- 1.3 kg
7.25
- Producent
- Kategorie
- blef (Bluffing)
gra karciana (Card Game)
rozbudowa miasta (City Building)
dedukcja (Deduction)
fantasy (Fantasy)
na podstawie powieści (Novel-based) - Pozycja na BGG
- 612
- Ocena na BGG
- 7.25/10 na 10617 głosy
- Nazwa oryginalna
- Discworld: Ankh-Morpork
- Mechaniki
- kontrola obszarów (Area Majority / Influence)
rzucanie kośćmi (Dice Rolling)
--------- (Events)
zarządzanie ręką (Hand Management)
--------- (Hidden Roles)
--------- (Interrupts)
--------- (Roles with Asymmetric Information)
--------- (Sudden Death Ending)
wzajemne zniszczenie (Take That) - Wydanie
- polskie
- Instrukcja
- polska
- Wiek
- od 11 lat
- Liczba graczy
- od 2 do 4 osób
- Czas gry
- od 50 do 70 min.
- Rok premiery
- 2011
- Rok wydania
- 2011
- Autor
- Martin Wallace
- Nazwa oryginalna
- Discworld: Ankh-Morpork
- Ocena na BGG
- 7.24
- Pozycja na BGG
- 515
- Poziom trudności
- 2.21 na 5
- Pudełko zawiera
- *1 kartonowa plansza
*132 karty
*91 drewnianych figurek i znaczników
*52 kartonowe monety
*1 książeczka zasad
*4 karty pomocy dla graczy
*1 dwunastościenna kostka - Plusy
- + czytelna instrukcja
+ proste zasady
+ dobra strategia do piwka
+ dobrze zbalansowana rozgrywka dla poszczególnej liczby graczy - Minusy
- - duża interakcja negatywna
- dla niektórych zbyt prosta i niewymagająca
- przestoje przy turach innych graczy
- konieczność zakupu koszulek na karty
Opis
Ankh – Morpork to gra planszowa o prostych zasadach i… skomplikowanych relacjach.
Zaginął Patrycjusz! Nie wiadomo co stało się z Lordem Vetinarim, a miasto bez silnego przywódcy pogrąży się w totalnym chaosie… jeśli oczywiście jest możliwe by miasto jak Ankh- Morpork mogło bardziej się w nim zanurzyć. Pod nieobecność Patrycjusza, pojawiło się kilku chętnych na drewniano-żelazny tron, zrobią wszystko by zająć miejsce Lorda! Przekupują, sabotują, wprowadzają agentów, a do tego jeszcze magowie ze swoim niezrozumieniem świata! Nad wszystkim stara się czuwać Komendant Vimes, wraz z nieustraszoną Strażą Miejską! Kiedy wszyscy biegają nie wiedząc co się tak naprawdę dzieje, sam Vetinari sprawdza lojalność mieszkańców…
Ankh-Morpork, miasto, którym kierowanie jest niemożliwe, stało się miejscem rozgrywki 2-4 graczy. Każdy na początku gry losuje sobie tożsamość. Nie można nikomu zdradzić kim jesteśmy, pokazać karty, ani w żaden inny sposób się ujawniać. Każda postać ma swój cel, który zapewnia zwycięstwo i tylko to się liczy. Jeśli przy okazji połapiemy się kto jest kim, można przecież w imię zdrowej rywalizacji zatruć mu życie. W grze występują postacie Lordów- ich celem jest kontrola określonej liczby dzielnic, Lord Vetinari wygra, jeśli będzie miał swoich przedstawicieli w różnych częściach miasta, Chryzopraz- zapanuje nad miastem jeśli jego majątek osiągnie 50$, Smok Herbowy Królewski wygra tylko jeśli miasto opanuje chaos, a w przynajmniej 8 dzielnicach będą znaczniki niepokoju. Komendant Vimes zwycięży, jeśli do momentu skończenia się talii kart akcji nikt nie zadeklaruje wygranej. Plansza przedstawia miasto podzielone na poszczególne dzielnice. Gracze zaczynają grę mając swoich agentów w trzech dzielnicach (Siostrach Dolly, Szorach i Mrokach). Każdemu z graczy rozdajemy po 5 kart akcji i po 10$. Teraz gra toczy się według rund, rozpoczynając od gracza, który wyrzuci największą liczbę oczek. Może on w swojej turze spasować, lub zagrać kartę akcji. Karty są przeróżne oferujące mnóstwo możliwości- żeby łatwiej się było w grze zorientować, w pudełku znajdziemy karty pomocy gracza. W prosty sposób objaśniają co możemy zrobić- możemy wykonać tekst z obrazka, czyli wykonać unikalną, oferowaną tylko przez tą kartę akcję, możemy wprowadzić swojego agenta (do jednej z dzielnic sąsiadujących już z naszym agentem), możemy zabić jednego z agentów, możemy pobrać określoną liczbę monet z banku, lub postawić domek w dzielnicy (za koszt nadrukowany na dzielnicy). Możemy też zagrać kolejną kartę lub usunąć znaczniki niepokoju. Karty magów wprowadzają bardzo często przymus ciągnięcia kart zdarzeń, które sprowadzają na miasto jakieś nieszczęścia, jak powódź, pożar czy smok. Mieszkańcy Ankh-Morpork do takich splotów akcji zdążyli się już przyzwyczaić, natomiast graczom mogą trochę popsuć plany. Jak kontrolować dzielnice w tym chaosie? Trzeba mieć przewagę swojego koloru w granicach dzielnicy. Czyli jeśli posiadamy więcej agentów niż inni, dzielnica jest nasza!
„Świat Dysku: Ankh- Morpork” doskonale oddaje klimat stworzonego przez Terry’ego Pratchett’a miasta, w grze ciężko nie ulec wrażeniu że wszystko jest brudne, przetłoczone, niebezpieczne, a przy tym absurdalnie realne! Mistrzowskie połączenie intryg, blefu z klimatem fantastycznym, zamknięte w pudełku gry.
Nagrody i wyróżnienia
Pliki i strony związane z grą
- Errata
- Instrukcja gry
- Oficjalna strona gry
- Opis w serwisie BoardGameGeek (j. angielski)
- Pierwsze wrażenie w serwisie Poltergeist
- Pomoc
- Recenzja na blogu Niedzielni Gracze
- Recenzja na blogu Olej.TV
- Recenzja w serwisie Esensja
- Recenzja w serwisie GamesFanatic.pl
- Recenzja w serwisie Gildia.pl
- Recenzja w serwisie Hydra
- Recenzja w serwisie Insimilion
- Recenzja w serwisie Paradoks
- Recenzja w serwisie Pratchett.pl
- Rzut okiem w serwisie GamesFanatic.pl
- Wideorecenzja "u Wookiego"
- Informacje o grze na BoardGameGeek
Akcesoria do gry
-
Koszulki Rebel (59x92 mm) Premium Standard European 100 sztuk
liczba sztuk: 2 -
Koszulki Rebel (59x92 mm) Standard European 100 sztuk
liczba sztuk: 2
Gry z serii
-
Świat Dysku: Ankh Morpork
samodzielna gra -
Świat Dysku: Wiedźmy
samodzielna gra
Cena gry
-
AM76
159.00 PLN